Kainatın yaradılışı

Kainatın yaradılışı

İn­san­lar yü­zil­lər­dir ki, «kai­nat ne­cə ya­ran­ıb?» sua­lı­na ca­vab ax­ta­rır­lar. Ta­rix boyun­ca bu­nun­la bağ­lı min­lər­lə mo­del iddia edilib. La­kin bu nə­zə­riy­yə­lər in­cə­lə­nən­də bəl­li olur ki, ha­mı­sı tə­məl­də iki mo­del­dən bi­ri­nin üzə­rin­də qu­ru­lub. Bun­lar­dan bi­ri ar­tıq heç bir el­mi da­ya­ğı və əsa­sı qal­ma­yan «son­suz kai­nat», ikin­ci­si isə ha­zır­da bü­tün el­mi çev­rə­lər­də qə­bul olu­nan «bö­yük part­la­yış» mo­de­li­dir. Bi­rin­ci mo­del kai­na­tı­n baş­lan­ğı­c və so­nunun ol­ma­dı­ğı­nı, ikin­ci­si isə ək­si­nə, bö­yük bir part­layış nə­ti­cə­sin­də ya­ran­dı­ğı­nı və fasiləsiz ge­niş­lən­di­yi­ni nə­zər­də tu­tur. Ar­tıq əsaslılığını iti­ri­miş bi­rin­ci mo­del kai­na­tın hü­dud­suz, əzə­li və əbə­di ol­du­ğu­nu, hə­mi­şə də in­di­ki ki­mi qa­la­ca­ğı­nı nə­zər­də tu­tur. Bu nə­zə­riy­yə qədim Yu­na­nıs­tan­da ya­ran­mış, da­ha son­ra Av­ro­pa in­ti­ba­hı dövründə ye­ni­dən gün­dəliyə gəl­miş, ma­te­ria­list fəl­sə­fə­nin əsa­sını təşkil etmişdi.

Kai­na­tın son­suz­lu­ğu fik­ri hə­mi­şə din­siz­li­yin və Al­la­hı in­kar edən ideo­lo­gi­ya­la­rın da­yaq nöq­tə­si olub. Çün­ki kai­na­tın baş­lan­ğı­cının və so­nunun ol­ma­ma­sı haq­qında müddəa­lar ey­ni za­man­da onu ya­ra­da­nın da ol­ma­ma­sı fik­ri­nə gə­ti­rib çı­xa­rır­dı. Am­ma elmin in­ki­şa­fı ma­te­ria­list­lə­rin bu id­dia­la­rının əsassız olduğunu sü­but edə­rək, kai­na­tın «Bö­yük part­layış» ad­lan­dı­rı­lan pro­ses nə­ti­cə­sin­də yox­dan var edil­di­yi­ni tu­tar­lı ar­qu­mentlər­lə or­ta­ya qoy­du. Yox­dan var edil­mə­nin isə bir adı var­: Ya­ra­dı­lış! Yə­ni bü­tün kai­nat son­suz qüd­rət sa­hi­bi olan Al­lah tə­rə­fin­dən ya­ra­dı­lıb.

Kai­na­tın ge­niş­lən­mə­si və «Big bang» həqiqəti

XX əsr­də As­tro­no­mi­ya el­mi xey­li in­ki­şaf et­di. Əvvəlcə 1922-ci il­də rus fi­zi­ki Alek­sandr Frid­man kai­na­tın dur­ğun (sta­tis­tik) qu­ru­lu­şa sa­hib ol­ma­dı­ğı­nı aş­kar­la­dı. Eyn­ştey­nin nə­zə­riy­yə­lə­ri­nə əsas­la­nan Frid­man he­sab­la­dı ki, kai­nat hə­rə­kət­də­dir və bu hə­rə­kət ge­niş­lən­mə, ya­xud yı­ğıl­ma ola bi­lər. Frid­ma­nın he­sab­la­ma­la­rı­nın əhəmiyyətini dərk edən ilk alim isə Bel­çi­ka­nın ən məşhur sə­ma bi­li­ci­si Corc Le­metr (Georges Lemaitre) ol­du. Le­metr də­qiq­ləş­dir­di ki, kai­na­tın bir baş­lan­ğı­cı olub və hə­min baş­lan­ğıc­dan üzü­bə­ri davamlı şə­kil­də ge­niş­lə­nir. Bel­çi­ka­lı ali­min fi­kir­lə­rin­də­ki da­ha bir önəm­li mə­qam isə o idi ki, hə­min baş­lan­ğıc anın­da­kı part­la­yışdan «ar­tıq» qa­lan bir ra­dia­si­ya ol­ma­lıy­dı və bu he­sab­la­na bi­lər­di. Le­metr əv­vəl­cə el­mi dai­rə­lər­də cid­di qar­şı­lan­ma­yan və dəs­tək al­ma­yan bu fi­kir­lə­rin doğ­ru­lu­ğu­na əmin idi. Çün­ki kai­na­tın ge­niş­lən­mək­də ol­ma­sı­na da­ir baş­qa ar­qu­ment­lər də bir-bir or­ta­ya çı­xır­dı.

Bu ara­da Ed­vin Habbl (Edwin Hubble) ad­lı ame­ri­ka­lı as­tro­nom nə­həng te­les­kop­la sə­ma­nı in­cə­lə­yər­kən ul­duz­la­rın uzaq­laş­ma­la­rı ilə bağ­lı ola­raq qır­mı­zım­tıl işıq yay­dıq­la­rı­nı üzə çı­xar­dı. O, Ka­li­for­ni­ya­da­kı Ma­unt Vil­son (Mount Wilson) rə­səd­xa­na­sın­da­kı bu kəş­fi­lə sa­bit kai­nat nə­zə­riy­yə­si­ni or­ta­ya atan və il­lər­lə dəs­tək­lə­yən bü­tün elm adam­la­rı­na mey­dan oxu­ya­raq hə­min tə­səv­vür­lə­ri kö­kün­dən sar­sıt­dı. Habb­lın kəş­fi gös­tə­rir­di ki, mü­şahi­də­nin apa­rıl­dı­ğı nöq­tə­yə doğru hərəkət edən işı­ğın spek­tri bə­növ­şə­yi, uzaq­la­şan işı­ğın spektri isə qır­mı­zı rən­gə doğ­ru də­yi­şir. Yə­ni Ka­li­for­ni­ya­da­kı Maunt Vilson rə­səd­xa­na­sın­dan iz­lə­nən ul­duz­lar Yer kürəsindən uzaq­laş­maq­da idilər. Mən­ti­qi ola­raq ba­şa düş­mək çə­tin de­yil ki, ul­duz­lar tək­cə biz­dən yox, həm də bir-bir­lə­rin­dən uzaq­la­şır­lar. Bu isə elə... kai­na­tın ge­niş­lən­mə­si de­mək­dir!

Kai­na­tın ge­niş­lən­mə­si­lə bağ­lı fakt­lar art­dıq­ca ye­ni id­dia­la­rın da ar­dı-ara­sı kə­sil­mir­di. Bu həqiqəti əsas tu­ta­raq yo­la çı­xan elm adam­la­rı Le­met­rin de­di­yi ki­mi, «za­ma­nı ge­ri­yə fır­la­dan­da» get­dik­cə ki­çi­lən, so­n­da nöq­tə boy­da qa­lan kai­nat mo­de­li ilə qar­şı­laş­dı­lar. Ri­ya­zi he­sab­la­ma­lar bü­tün kai­nat­da­kı mad­də­nin qay­na­ğı olan bu nöq­tə­nin dəh­şət­li ca­zi­bə qüv­və­si sə­bə­bin­dən «sı­fır həc­mə» sa­hib ola­ca­ğı­nı gös­tər­di. De­mək, kai­nat sı­fır həc­mə ma­lik bir nöq­tə­nin part­la­ma­sı ilə or­ta­ya çıx­mış­dı. Bu part­la­yı­şa «Big bang» (Bö­yük part­la­yış) adı ve­ril­di.

«Big bang»in gös­tər­di­yi önəm­li bir həqiqət var­dı: «sı­fır həcm» elə yox­luq de­mək ol­du­ğu­na gö­rə, kai­nat yox­dan var olub. Bu isə kai­na­tın bir baş­lan­ğı­cı ol­du­ğu de­mək­dir! Be­lə­lik­lə, ma­te­ria­liz­min «kai­nat əzə­li və əbə­di­dir» id­dia­sı dar­ma­da­ğın edil­di.

«Bö­yük part­la­yış»ın də­lil­lə­ri

Kai­na­tın bö­yük bir part­layış nə­ti­cə­sin­də ya­ran­ma­ğa baş­ladığı həqiqəti təs­di­qi­ni ta­pan­dan son­ra as­tro­fi­zik­lər bu yön­də araş­dır­ma­la­rı­nı sü­rət­lən­dir­di­lər. Corc Qa­mo­va (George Gamov) gö­rə, əgər kai­nat bir part­layışdan ya­ra­nıb­sa, de­mək, hə­min part­la­yış­dan son­ra «ar­tıq qa­lan» ra­dia­si­ya fə­za­ya da­ğıl­ma­lı­dır. Bu ver­si­ya­nın ya­yıl­dı­ğı il­lər­də bü­tün el­mi ta­pın­tı­lar «Big bang»i təs­diq­lə­yə­cək şə­kil­də ard-ar­da sı­ra­la­nır­dı. 1965-ci il­də Ar­no Pen­zi­as (Arno Penzias) və Ro­bert Uil­son (Robert Wilson) ad­lı iki tədqiqatçı hə­min ra­dia­si­ya dal­ğa­la­rı­nı kəşf et­di­lər. «Kos­mik fon ra­dia­si­ya­sı» adı ve­ri­lən bu ra­dia­si­ya fə­za­da­kı bəl­li bir qay­naq­dan ya­yı­lan hər han­sı ra­dia­si­ya­dan fərq­lə­nir­di. Baş­qa söz­lə de­sək, kon­kret mən­bə­yi yox idi, bü­tün kai­na­ta ya­yıl­mış­dı. Be­lə­cə, uzun müd­dət­dir kai­na­tın hər ye­rin­də bə­ra­bər öl­çü­də is­ti­lik dal­ğa­la­rı şək­lin­də təs­bit olu­nan bu ra­dia­si­ya­nın «Big bang»in ilk dö­nəm­lə­rin­dən qal­dı­ğı or­ta­ya çıx­dı. Üs­tə­lik, bu rə­qəm elm adam­la­rı­nın əvvəlcədən proq­noz­laş­dır­dıq­la­rı rə­qə­mə çox ya­xın idi. Pen­zi­as və Uil­son «Big bang»i təc­rü­bə yo­lu ilə sü­bu­ta ye­ti­rən ilk alim­lər ol­duq­la­rı üçün No­bel mü­ka­fa­tı­na la­yiq gö­rül­dü­lər.

Bir müd­dət son­ra isə Corc Smut (George Smoot) və onun NASA-da­kı ko­man­da­sı kos­mo­sa gön­də­ri­lən COBE sü­ni pey­ki va­si­tə­si­lə cə­mi­si sək­kiz də­qi­qə ər­zin­də Pen­zi­as­la Uil­so­nun ölç­mə­lə­ri­nin doğ­ru ol­du­ğu­nu təs­diq­lə­di­lər. Peyk­də­ki həs­sas ci­haz­la­rın gös­tə­ri­ci­lə­ri «Big bang»in hə­qi­qət ol­du­ğu­nu bir da­ha qə­ti şə­kil­də təs­diq­lə­di. Hə­min ci­haz­lar «Big bang»in ilk an­la­rın­da­kı hə­ra­rət və sıx­lı­ğının qa­lıq­la­rı­nı qey­də ala bil­miş­di­lər. Be­lə­cə, COBE «Big bang»in hə­qi­qət ol­du­ğu­nu aş­kar də­lil­lər­lə or­ta­ya qoy­muş­du və el­mi çev­rə­lər ar­tıq bu açıq həqiqəti eti­raf et­məyə məcbur idilər.

Bir baş­qa də­lil isə fə­za­da­kı hid­ro­gen və he­li­um qaz­la­rı­nın miq­da­rı­nın he­sab­lan­ma­sı za­ma­nı or­ta­ya çıx­dı. Be­lə ki, kai­nat­da­kı hid­ro­gen və he­li­um qaz­la­rı­nın nis­bə­ti «Big bang»dən «ar­tıq» qa­lan hid­ro­gen-he­li­um nis­bə­ti­nin nə­zə­ri gös­tə­ri­ci­lə­ri­nə son də­rə­cə ya­xın idi. Bu də­lil­lə­rin or­ta­ya çıx­ma­sı «Big bang»in elm alə­min­də qə­ti qə­bul olun­ma­sı ilə nəticələndi. Məşhur el­mi jur­nal olan «Scientific american» 1994-cü ilin ok­tyab­rın­da «Big bang» mo­de­li­nin «əs­ri­mi­zin qə­bul olun­muş ye­ga­nə mo­de­li» ol­du­ğu­nu yaz­mış­dı.

Uzun il­lər bo­yun­ca «sonsuz kai­nat» mo­de­li­ni dəs­tək­lə­miş alim­lər də bir-bi­ri­nin ar­dın­ca eti­raf­lar edir­di­lər. Fred Hoyl ilə bir­lik­də uzun müd­dət sa­bit kai­nat nə­zə­riy­yə­si­ni mü­da­fiə edən Den­nis Şia­ma (Dennis Sciama) «Big bang» həqiqəti qar­şı­sın­da düş­dü­yü aciz du­ru­mu be­lə an­lat­mış­dı:

- Bir vaxt­lar «sa­bit kai­nat» nə­zə­riy­yə­si­ni mü­da­fiə edən­lər­lə ona qar­şı çı­xan­la­rın ara­sın­da çox sərt çə­kiş­mə var­dı. Çox­la­rı ki­mi mən də inan­dı­ğım üçün de­yil, ger­çək ol­ma­sı­nı is­tə­di­yim üçün bu nə­zə­riy­yə­ni dəs­tək­lə­yir­dim. Mo­de­lin yan­lış­lı­ğı­nı gös­tə­rən də­lil­lər or­ta­ya çıx­dıq­ca həm mən, həm də Fred Hoyl on­la­ra ne­cə ca­vab ve­rə­cə­yi­mi­zi bil­mir­dik. Am­ma də­lil­lər ço­xa­lın­ca ar­tıq oyun bit­di və «sa­bit vəziyyət» nə­zə­riy­yə­si­ni bir tə­rə­fə at­dıq.

Al­lah kai­na­tı yox­dan var edib

Be­lə­lik­lə, elm in­ki­şaf et­dik­cə or­ta­ya çı­xar­dı­ğı də­lil­lər «sa­bit kai­nat» nə­zə­riy­yə­si­ni ta­ri­xin ar­xi­vi­nə gön­dər­di. Bu­nun ar­dın­ca isə da­ha önəm­li su­al­lar mey­da­na çıx­ma­ğa baş­la­dı ki, on­la­rın da ən vacibi «bö­yük part­la­yışdan əvvəl nə var idi?» sualıdır.

«Bö­yük part­la­yışdan əvvəl nə var idi?» sua­lı­nın bir­cə ca­va­bı möv­cud­dur: yer­lə­ri və göy­lə­ri bö­yük nizam için­də ya­ra­dan üs­tün güc və qüd­rət sa­hi­bi olan Al­lah. İna­nıb-inan­ma­ma­sın­dan ası­lı ol­ma­ya­raq, ək­sər elm adam­la­rı bu­nu qə­bul et­mək məcburiyyətindədirlər. Hət­ta el­mi plat­for­ma­da bu­nu qə­bul et­mə­yi öz­lə­ri­nə sı­ğış­dır­ma­sa­lar be­lə, bə­zi fi­kir və ifa­də­lə­ri on­la­rı ələ ve­rir. Mə­sə­lən, məşhur ate­ist fi­lo­sof En­to­ni Flu (Anthony Flew) eti­ra­fın in­sa­nın ru­hu­na xe­yir­li ol­du­ğu­nu de­yə­rək bun­la­rı bil­di­rir:

  • Etiraf etməyin insan ruhuna müsbət təsir etdiyini deyirlər. Mən də bir eti­raf edə­cə­yəm: ate­izm ba­xı­mın­dan «Big bang» mo­de­li ol­duq­ca xo­şa­gəl­məz­dir. Çün­ki elm fak­tiki ola­raq di­nin id­dia­sı­nı sü­bu­ta ye­ti­rib ki, kai­na­tın bir baş­lan­ğı­cı var. Mən hə­lə də ate­iz­mə ina­nı­ram, am­ma eti­raf edim ki, «Big bang»in qar­şı­sın­da ate­iz­mi mü­da­fiə et­mək ol­duq­ca çə­tin­dir.

Entoni Flu 2004-cü ildə 88 yaşında ateizmi tərk etdiyini açıqlamışdır.

  • Ateizmi könüllü şəkildə tərk edirəm… Kainatın bir Ağıl tərəfindən yaradılması labüddür. Bir super Ağılı qəbul etmək, həyatın başlanğıcının və təbiətin kompleksliyinin ən doğru açıqlaması olduğunu düşünürəm. (http://www.biola.edu/anthonyflew/flew-interview.pdf)

İn­gi­lis ma­te­ria­list fi­zi­k H.P.Lip­son ki­mi bə­zi elm adam­la­rı isə «Big bang» nə­zə­riy­yə­si­ni is­tər-is­tə­məz qə­bul et­mək məcburiyyətində ol­duq­la­rı­nı eti­raf edir­lər:

- Mən­cə, bu nöq­tə­dən da­ha da irə­li­yə get­məyə və ye­ga­nə iza­hın ya­ra­dı­lış ol­ma­sı ilə ra­zı­laş­mağa məcburuq. Bu­nun özüm də da­xil ol­maq­la, ək­sər fi­zik­lər üçün son də­rə­cə xo­şa­gəl­məz və hət­ta ağır ol­du­ğu­nun fər­qin­də­yəm, am­ma əgər təc­rü­bə ilə əl­də olun­muş fakt­lar bir nə­zə­riy­yə­ni doğ­ru­la­yır­sa, xo­şu­mu­za gəl­di-gəl­mə­di, onun­la ra­zı­laş­ma­lı­yıq.

Nəticədə is­tə­sə­lər də, is­tə­mə­sə­lər də, elm ma­te­ria­list alim­lə­rin qar­şı­sı­na tək bir həqiqəti qo­yur: mad­də və za­man son­suz güc sa­hi­bi olan, göy­lə­ri, ye­ri və iki­si­nin ara­sın­da olan­la­rı qü­sur­suz ya­ra­dan bir Ya­ra­dı­cı, hər şe­yə qa­dir olan Al­lah tə­rə­fin­dən ya­ra­dı­lıb.

«Yed­di gö­yü və bir o qə­dər də ye­ri ya­ra­dan Al­lah­dır. Al­la­hın hər şe­yə qa­dir ol­du­ğunu, hər şe­yi öz el­mi­lə eh­ti­va et­di­yi­ni bi­lə­si­niz de­yə, (Al­la­hın) əm­ri on­la­rın ara­sın­da na­zil olar». («Ta­laq» su­rə­si, 12)

Qu­ra­nın işa­rə­lə­ri

«Big bang» mo­de­li bə­şə­riy­yə­tin kai­na­tı ta­nı­ma­sı­na yar­dım­çı ol­maq­la ya­na­şı, çox önəm­li bir funk­si­ya­nı da ger­çək­ləş­di­rib. Əvvəl si­tat gə­tir­di­yi­miz ate­ist fi­lo­sof En­to­ni Flu­nun de­di­yi ki­mi, «Bing bang»lə bir­lik­də «elm di­nin id­dia­sı­nı sü­bu­ta ye­ti­rib». Di­ni qay­naq­la­rın irə­li sür­dü­yü bu həqiqət kai­na­tın yox­dan ya­ra­dıl­ma­sı­dır. Bu el­mi kəş­fdən min­lər­lə il əvvəl Al­la­hın in­san­la­ra yol gös­tər­mək üçün gön­dər­di­yi mü­qəd­dəs ki­tab­lar­da ya­zı­lıb. Töv­rat, İn­cil və Qu­ran ki­mi ila­hi ki­tab­la­rın hər bi­rin­də kai­na­tın və ümu­miy­yət­lə, bü­tün­lük­də mad­də­nin Al­lah tə­rə­fin­dən ya­ra­dıl­dı­ğı xə­bər ve­ri­lib.

Bu ila­hi qay­naq­lar ara­sın­da təh­rif edil­mə­miş ye­ga­nə ki­tab olan Qu­ran­da isə həm kai­na­tın yox­dan ya­ra­dı­lı­şı, həm də bu ya­ra­dı­lı­şın bi­çi­mi ilə bağ­lı bil­gi­lər ve­ri­lib. 14 əsr əvvəl vəhy edi­lən bu bil­gi­lər XX əs­rin el­mi mə­lu­mat­la­rı ilə ta­ma­mi­lə düz gə­lir.

Hər şey­dən əv­vəl kai­na­tın yox ikən var edil­mə­si Qu­ran­da be­lə xə­bər ve­ri­lir:

« O, göyləri və yeri (yoxdan) var edəndir...» («Ənam» su­rə­si, 101).

Gü­nü­müz­dən tam 14 əsr əvvəl, in­san­la­rın kai­nat­la bağ­lı bil­gi­lə­ri son də­rə­cə məh­dud olan dö­nəm­lər­də Qu­ran­da bil­di­ri­lən bir baş­qa həqiqət isə ey­ni­lə «Big bang» nə­zə­riy­yə­si­nin önə çək­di­yi ki­mi, bü­tün kai­na­tın çox ki­çik həcm­də bir yer­dən ay­rı­lıb ge­niş­lən­mək­lə or­ta­ya çıx­ma­sı­dır:

             «Mə­gər ka­fir olan­lar göy­lə yer bir-bi­ri­nə bi­ti­şik ikən Bi­zim on­la­rı ayır­dı­ğı­mı­zı, hər bir can­lı­nı su­dan ya­rat­dı­ğı­mı­zı bil­mir­lər­mi? Ye­nə də iman gə­tir­məz­lər?» («Ən­bi­ya» su­rə­si, 30)

Bu ayə­nin ərəb­cə ori­ji­na­lın­da çox önəm­li bir kəl­mə se­çi­mi var. Ayə­dəki «bir-bi­ri­nə bi­ti­şik ikən» şək­lin­də tər­cü­mə edi­lən «ratk» kəl­mə­si ərəb­cə lü­ğət­lər­də «bir-bi­rilə iç-içə, ay­rıl­maz hal­da, qay­na­yıb-qa­rış­mış» mənalarına gə­lir. Yə­ni tam bir bü­tün ha­lın­da olan iki mad­də­ni an­lat­maq üçün iş­lə­di­lir. Ayə­də­ki «ayır­dıq» ifa­də­si isə ərəb­cə «fatk» fe­li­dir ki, bu da «ratk» ha­lın­da­kı bir maddəni ya­rıb, par­ça­la­yıb, bayıra çı­xar­maq an­la­mı­na gə­lir. Mə­sə­lən, to­xu­mun cü­cə­rə­rək tor­pa­ğı ya­rıb çıx­ma­sı bu fel­lə ifa­də edi­lir.

Bu­nu bi­lən­dən son­ra ye­ni­dən ayə­yə ba­xaq. Ora­da göy­lə ye­rin «ratk» halında ol­du­ğun­dan bəhs edi­lir. Ar­dın­ca isə bil­di­ri­lir ki, on­lar «fatk» fe­li­lə ay­rı­lıb­lar. Yə­ni bi­ri di­gə­ri­ni ya­ra­raq ayrılıb. Həqiqətən də «Big bang»in ilk anı­nı xə­ya­lı­mız­da can­lan­dı­ran­da «kos­mik yu­mur­ta» de­yi­lən nöq­tə­nin (gə­lə­cək) kai­na­tın bü­tün mad­də­si­ni içi­nə al­dı­ğı­nı gö­rü­rük. Yə­ni hər şey, baş­qa söz­lə, «göy­lər və yer» bu nöq­tə­nin için­də «ratk» ha­lın­da­dır­lar. Ar­dın­ca hə­min «kos­mik yu­mur­ta» şid­dət­lə part­la­yıb, bu yol­la mad­də­lər «fatk» olub - yə­ni yu­mur­ta­nı ya­rıb bayıra çı­xa­raq bü­tün kai­na­tı əmə­lə gə­ti­rib­lər.

Qu­ran­da bil­di­ri­lən bir baş­qa həqiqət isə elm tə­rə­fin­dən an­caq 1920-ci il­lə­rin son­la­rın­da fərq edi­lən kai­na­tın ge­niş­lən­mə­si fak­tı­dır. Bir qə­dər əv­vəl bəhs et­di­yi­miz ki­mi, ilk də­fə Habb­lın ul­duz­la­rın işıq spek­tri­nin qır­mı­zı­ya doğ­ru sü­rüş­mə­si­nə əsaslanaraq kəşf et­di­yi bu həqiqət Qu­ran­da be­lə təs­vir olu­nub:

«Biz gö­yü qüd­rə­ti­miz­lə ya­rat­dıq və şüb­hə­siz, Biz onu ge­niş­lən­dir­mək­də­yik». («Za­ri­yat» su­rə­si, 47)

Qı­sa­sı, müasir el­min kəşf­lə­ri bir tərəfdən ma­te­ria­liz­min eh­kam­la­rı­nı dar­ma­da­ğın edər­kən, di­gər tərəfdən Qu­ran ayə­lə­rin­də xə­bər ve­ri­lən həqiqətləri bir da­ha təs­diq­ləyir. Çün­ki kai­nat ma­te­ria­list­lə­rin san­dı­ğı ki­mi, mad­di dün­ya­da­kı tə­sa­düf­lər­lə de­yil, Al­la­hın qüd­rə­ti­lə ya­ra­dı­lıb və Al­lah­dan gə­lən bil­gi, şüb­hə­siz ki, kai­na­tın ya­ra­dı­lı­şı haq­qın­da ən dol­ğun bil­gi­dir.